marți, 6 mai 2008

1. Practica nu-i ca teoria

Ai intrat la facultate. Una dintre primele lectii care ti se predau este aceea ca `teoria ca teoria, dar practica te omoara`.
E o abureala pe care trebuie sa o accepti tacut. In felul asta se incearca a se ascunde lipsurile teoretice din pregatirea ta. Profesorii de drept sunt din ce in ce mai neinteresati, facultatile din ce in ce mai multe (cursurile de week-end de la Herculane sunt celebre), studentii la drept sunt din ce in ce mai solvabili (doar locurile cu taxa aduc un venit bun de tot facultatilor), doctorii in drept sunt la tot pasul (de te intrebi cum de nimeni nu a dat de capatul refomei asteia), iar manualele de drept plagiate sunt pe toate drumurile (si in CV-urile autorilor, desigur).
Deci, nu te mira cand termini facultatea de drept si nu stii sa concepi o actiune sau sa redactezi o hotarare.Toti am trecut prin asta si ne-am descurcat, mai ales ca pe vremea aia nu existau nici culegeri de actiuni, nici calculatoare sa dai copy/paste la hotarari, nici abonamente la programe legislative electronice.
Asadar, daca vrei sa supravietuiesti in justitie, spune ca ei si fa ca tine, caci doar o pregatire teoretica temeinica e baza unei practici juridice sanatoase. Invata cat mai mult, citeste cat mai mult, retine cat mai mult. Fa corelatii, pune-ti intrebari, antreneaza-ti neuronii. Nu neglija materii precum logica, psihologia, sociologia.
Incearca ca realizezi de pe acum ca de hotararea ta, ca magistrat, va depinde soarta unui om.

6 comentarii:

Anonim spunea...

Perfect adevarat. Mai mult anumite carti sunt scrise intentionat cu greseli. Mai nimic nu e prezentat clar si logic. Tot ce am invatat e in ceea ce mai mare parte este numai rodul muncii mele si foarte putin al profesorilor.

Anonim spunea...

Nici nu stii cita dreptate ai....
Nici macar in trecut, cind inca se mai facea scoala, nu invatai nimic practic, si, proaspat absolvent cu diploma in buzunar, cind intrai intr-un tribunal te uitai ca vaca la tren cind trebuia sa scrii o nenorocita de cerere la registratura....
Ce e inca ciudat este ca nu se predau cursuri de etica in facultatea de drept...

Anonim spunea...

Din pacate stiu cata dreptate am. Ma bucur ca se discuta si astfel de teme. Invatamntul de drept te invata orice mai putin abc-ul. Am fost si sunt pasionat de drept. Da, nu se face etica, logica si psihologie. In schimb se predau asa zise ramuri de drept ca dreptul mediului, concurentei, transportului si multe altele. In schimb procedurile au cate un an. Teoria Genarala a Dreptului (eu cred ca e cea mai importanta disciplina) se face in anul I cand nu intelegi mai nimic. In perioada interbelica dreptul dura trei ani si avea 12 discipline. Se compara autorii din acea perioada cu cei de acum? Recomand tuturor studentilor sa citeasca doctrina interbelica daca vor sa fie juristi adevarati.

Radu spunea...

salutare!

dupa ce-am terminat facultatea si dupa cativa ani de practica, am ajuns sa ma intreb care este frumusetea dreptului si daca merita sa merg mai departe pe acest drum sau ar fi mai bine sa renunt si sa aleg altceva. mai precis, ma deranjeaza excesul de legiferare, instabilitatea legislatiei si superficialitatea manualelor. imi pare ceva lipsit de suflet. poate ca ma insel, m-as bucura daca cineva m-ar convinge de contrariu.

Anonim spunea...

Ce te faci insa daca judecatorul nu stie nici macar codul de procedura civila? faza..o colega de birou ... se duce la grefiera foarte foarte suparata ca are lipsa de procedura intr-un dosar penru ca a uitat sa citeye o parte. numai ca....partea cu pricina a fusese prezenta la primul termen de judecat, ulterior nemai prezentandu-se. si la al treilea termen..doamna jude cica n-ar fi avut reclamantul termen in cunostinta.asta in civil si nu arestat sau militar .... Sa nu te apuce plansul?

Anonim spunea...

La baza am terminat Politehnica, iar de 3 ani sunt si economist. Din pricina unui litigiu personal, anul acesta am ajuns jurist; singurul motiv pentru care am ajuns sa fac facultatea de drept, a fost acela de a-mi putea construi singur cazul; desi am am terminat la o facultate prestigioasa de stat, nici un profesor pe parcursul celor 4 ani nu m-a ajutat cu nimic in ceea ce ma interesa; din anul 2 mi s-a instaurat sentimentul ca: fie nu doresc (ii plictisesc), fie nu stiu ce sa-mi spuna (nu contine programa disciplinei).
In antiteza cu pregatirea de care am avut parte ca inginer ori economist, serviciile prestate de profesorii facultatii de drept au fost aproape inexistente.